І. Ф. Шаров
УКР РУС   Написати нам Надіслати другу
Додати у вибране
ФРАКЦІЯ У ВР - Інформація про работу
Склад Інформація про роботу Комітети Законодавча ініціатива

ІНФОРМАЦІЯ
про голосування депутатської групи "Трудова Україна" у Верховній Раді України щодо найбільш резонансних законопроектів (5 квітня 2001 р.)

       У четвер, 5 квітня ц. р., Верховна Рада України встановила своєрідний рекорд: було прийнято 31 закон. Це найзначніший результат діяльності парламенту III скликання. Низку законопроектів було повернуто на доопрацювання, деякі - відхилено. Усього розглянуто понад 50 питань.
       Прийнято Закон "Про політичні партії в Україні". Виконуючи вимогу Ради Європи щодо реформування судової системи, парламент ступив один із кроків у цьому напрямку: ухвалено новий, більш ліберальний, ніж попередній, Кримінальний кодекс, у якому, зокрема, смертну кару замінили на довічне ув'язнення. У другому читанні ухвалено законопроект про судоустрій. У цілому прийнято Закон "Про спеціального прокурора та спеціальних слідчих". І того ж дня парламент не прийняв закон "Про парламентську більшість та опозицію".

       I. Закон України "Про політичні партії в Україні" з пропозиціями Президента України від 12.04.2000 р. в редакції Тимчасової спеціальної комісії (із зауваженнями).
       За прийняття цього Закону проголосував 321 народний депутат, у тому числі й члени депутатської групи "Трудова Україна".
       У березні 2000 р. Верховна Рада прийняла Закон України "Про політичні партії в Україні" й направила на підпис Президентові. Президент Закон не підписав, а повернув його з пропозиціями на повторний розгляд Верховної Ради. Вето Президента народними депутатами було подолано, але, знову-таки, Президент закон не підписав. Після цього над документом працювала Тимчасова спеціальна комісія, яка з 18 поправок Президента України врахувала п'ять; шість узяла до уваги й сім відхилила. Однією з вимог Президента України щодо зазначеного законопроекту була перереєстрація партій, оскільки, на думку Л. Д. Кучми, більшість існуючих в Україні політичних партій є нечисленними. Проте статтею 24 прийнятого Закону передбачено анулювання реєстраційного свідоцтва партії в разі невисування нею протягом десяти років своїх кандидатів на виборах Президенти України і народних депутатів України.

       II. Депутатська група "Трудова Україна" підтримала проект Кримінального кодексу України, внесений Кабінетом Міністрів України.
       Чинний нині Кримінальний кодекс було прийнято майже 40 років тому.
       Новий Кодекс забезпечує більш динамічні, оперативні та справедливі умови розгляду справ і винесення вироків. Смертну кару замінено на довічне ув'язнення, виключено кримінальну відповідальність за наклеп і за образу. А от порушення авторського права відтепер вважатиметься злочином.
       У разі підписання Президентом Л. Д. Кучмою, Кодекс набере чинності із січня наступного року.

       III. Проект Закону України "Про парламентську більшість та парламентську опозицію" депутатська група "Трудова Україна" підтримала одностайно, однак він не набрав необхідної кількості голосів. "За" проголосувало лише 172 народних депутати, оскільки такі депутатські фракції та групи, як "Батьківщина", "Реформи і Порядок" - "Реформи - Конгрес", Український Народний Рух, частково Народний Рух України та "Солідарність", діяли всупереч домовленостям, досягнутим на засіданні Координаційної Ради більшості.
       Зазначений проект мав визначити основні засади формування і організації діяльності парламентської більшості та парламентської опозиції.
       Лідером парламентської більшості, згідно із законопроектом, є Голова Верховної Ради. Парламентська більшість має утворити дорадчо-консультативний орган - Координаційну Раду.
       Проектом передбачено консультації Президента України з Головою Верховної Ради, його першим заступником і заступником та керівниками депутатських фракцій (груп) парламентської більшості щодо погодження кандидатури Прем'єр-міністра. Проект також передбачає обов'язкове консультування Прем'єр-міністра України з Головою Верховної Ради, його першим заступником і заступником та керівниками депутатських фракцій (груп) парламентської більшості щодо кандидатур керівників центральних органів виконавчої влади, які Прем'єр-міністр має внести в поданні Президентові на призначення.
       Проект передбачає право Президента достроково припинити повноваження Верховної Ради. у разі несформування парламентської більшості чи зменшення її більше ніж на половину конституційного складу Верховної Ради або оголошення про припинення її діяльності та невідновлення протягом місяця.

        IV. Проект Закону України "Про судовий устрій" група "Трудова Україна" не підтримала з таких причин.
       По-перше, законопроектом передбачено додаткове створення 734 адміністративних районних судів, 27 обласних і Вищого адміністративного суду, що подвоїть нашу судову систему.
       По-друге, цей законопроект передбачає створення трьох нових колегій Верховного Суду: крім нинішньої Колегії з цивільних справ, з'являться колегії: з кримінальних і військових справ, а також із господарських та адміністративних справ; кількість же суддів Верховного Суду України потрібно буде довести до 300 осіб.
       Таким чином, структура судів стане більш громіздкою, що в нинішніх умовах є абсолютно неприйнятним.

       V. Проект Закону України "Про Президента України" (у другому читанні) одностайно не був підтриманий членами депутатської групи "Трудова Україна" з таких причин.
       1. У ч. 7 ст. 13 законопроекту зазначено, що непідписання і неопублікування Президентом України закону, повторно розглянутого та прийнятого не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради, є підставою для усунення Президента України з поста в порядку імпічменту у зв'язку з невиконанням ним посадових обов'язків. Тоді як Конституцією України (ч. 1 ст. 111) встановлено, що усунення Президента в порядку імпічменту можливе тільки в разі вчинення ним державної зради або іншого злочину. Перелік діянь, які є злочинами, установлює тільки Кримінальний кодекс України, який невиконання Президеном посадових обов'язків злочином не вважає. Тож за невиконання своїх обов'язків Президент не може бути усунутий з посади в порядку імпічменту.
       2. Проект (п. 5 ч. 1 ст. 16) передбачає право Президента звертатися до Конституційного Суду України за вирішенням питання про відповідність Конституції України: законів та інших правових актів Верховної Ради України, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
       Проте, відповідно до Конституції (ст.150) та Закону України "Про Конституційний Суд України" (ст. 13, ст. 40), Президент може звертатися до Конституційного Суду також при вирішенні питання про відповідність Конституції актів Президента України та актів Кабінету Міністрів України.

       VI. Група одностайно не підтримала проект Закону України "Про спеціального прокурора та спеціальних слідчих".
       Конституцією України (ст. 111) визначено, що для проведення розслідування при вчиненні Президентом України державної зради або іншого злочину створюється спеціальна Тимчасова слідча комісія зі спеціального прокурора і спеціальних слідчих, статус яких і визначає згаданий законопроект.
       Негативними елементами, через які депутатська група "Трудова Україна" не підтримала зазначений Закон, є такі.
       1. За законопроектом, для забезпечення діяльності спеціального прокурора та спеціальних слідчих у Генеральній прокуратурі має бути створено управління спеціального прокурора, яке є юридичною особою і має самостійний кошторис (ст. 8). А значить, з'явиться прокурорсько-слідча установа, яка буде відокремленою структурою від прокуратури України, що суперечить Конституції (ст.121), якою визначено, що прокуратура України становить єдину систему.
       2. Законопроектом визначено, що спеціальний прокурор:

  • розглядає заяви i повідомлення про злочини, учинені Президентом України, іншими посадовими особами, які призначаються Президентом України або призначаються чи обираються (дається відповідна згода) Верховною Радою України;
  • ухвалює рішення про відмову в порушенні кримінальної справи або про порушення кримінальної справи проти Президента, інших посадових осіб, які призначаються Президентом України або призначаються чи обираються (дається відповідна згода) Верховною Радою України (ст. 1), -
       тобто пропонується проводити розслідування при вчиненні злочину Президентом України або іншими відповідними посадовими особами. А це не відповідає Конституції (ст. 111), у якій зазначено, що спеціальний прокурор і спеціальні слідчі включаються до складу спеціальної тимчасової слідчої комісії, яка створюється для проведення розслідування в разі вчинення державної зради або іншого злочину тільки Президентом України.

Керівник секретаріату
депутатської групи "Трудова Україна"
у Верховній Раді України

А. Качур

Про партію  Регіональні організації  Новини  Фракція у ВР
Громадське Життя  Вибори  Зворотний зв'язок  Мапа сайту